Larian Banner: Baldur's Gate Patch 9
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
#358229 30/11/08 08:39 PM
Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Hoi allen,

Eerst een opmerking:
voor de andere talen (English en German toch zeker) is er een apart forumstuk voor de verschillende Larian games.

Ik kan wel het één en ander in het Engels of Duits schrijven, daar niet van, maar zou het niet fijn zijn om ook in dit forumgedeelte over de reeds langverwachte nieuwe game van Larian te praten?
Ja, ik weet, dit is reeds in het verleden zo gegaan ... Men sprak vaak over DD 2 en vroeger dacht ik toen heel te tijd dat ze daarmee Beyond Divinity bedoelden silly
Daarom nu m'n duidelijke topic-titel wink Ik besef echter wel dat indertijd dé nieuwe titel van Divinity II nog niet bekend was, dus dit is zeer zeker géén verwijt of wat ook.

Zou gewoon fijn zijn dat er wat meer leven in het Nederlandstalige gedeelte zou komen grin
Per slot van rekening is Larian Belgische makelij met een knappe kwaliteit!


Wat ik persoonlijk al over Divinity II Ego Draconis kwijt wil:
Ten eerste valt me op dat ik niet over DD II mag spreken, maar over D II/D 2... want er staat nergens Divine Divinity II ... wink
Ik heb er al screenshots van bekeken, een review op Gamespot, een videofragment van op een game-beurs op hun Duitstalige fansite, enz ...
Mij lijkt die Skill "Mindreading" die mogelijk zal zijn in Divinity II wel een knap staaltje game-ontwikkeling!
Heb ook uit de review enz kunnen opmaken dat je de quests op wel 15 en meer verschillende speelwijzen kan oplossen! Dat er dus erg véél mogelijk is en je dus in feite niet kan spreken over een "foute beslissng"!
Hoe meer ik er over verneem, hoe meer ik toch overtuigt zal worden om het TOCH te gaan spelen, tenzij mijn PC het niet zou trekken... maar ik denk het toch wel (hoop ik héhé).
De titel "Ego Draconis" vind ik gewoon de max! kiss


Tot de volgende wave

Is er trouwens iemand die nu al kan vertellen wat de PC-vereisten voor Divinity II Ego Draconis zullen worden?


On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
old hand
Offline
old hand
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
Een forumlid heeft gebaseerd op de info die we zover al hebben geprobeerd requirements te schatten, maar deze zijn dus niet officieel!
Men richt zich blijkbaar op de kaarten die de kwaliteit hebben van een GeForce 7800.
Je kan de vereisten waarschijnlijk vergelijken met andere PC-spellen die ook op XBox 360 bestaan.
Voor de officiele vereisten is het nog even wachten.

Recommended sounds like...
8800gt video card (2x or 4x SLI?)
Core 2 Quad 3.2ghz
1gb-2gb ddr2
8-10gb free disk space (?)
Windows Vista Home Premium SP1 (DirectX 10.1)

Minimal I'd guess might be...
7800gt video card
core 2 duo 2.5-3.2ghz
8-10gb free disk space
1gb DDR2 (go 2gb DDR2/DDR3 for Vista)
Windows XP SP2 and DirectX 9


Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Hoi,

op volgende website las ik dit in het Duits:
www.world of divinity.de

Dan verwondert het me dat er nu over een Dual Core (processor) gesproken wordt smirk

Ik heb dan niet en dat is jammer, want dan zou ik mijn computer mogen gaan uitbreiden!Dat is wel mogelijk hebben ze me indertijd bij de aankoop verteld, maar ja... dan wordt gamen me iets te duur. hug Een sterke videocard heb ik wel.
Waarom zou een Dual Core echt nodig zijn?
Zou een 3.6 GHz processor niet lukken?
En ik heb nu Windows XP en SP 3 ... + 1GB Ram.. dat ik wel kan uitbereiden naar 4 GB!



On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
old hand
Offline
old hand
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
De nieuwe computers hebben nu bijna allemaal standaard Dual Core processors, waarschijnlijk hebben ze daarom in de requirements Dual Core vermeld in plaats van Single Core processors. Een 3.6GHz zal waarschijnlijk ook wel volstaan, maar het blijft afwachten tot er officiele requirements bekend gemaakt worden.

Misschien kan er iemand een versie maken om op oude pc's te draaien, zoals ze met TES 4: Oblivion (de Oldblivion mod) gedaan hebben :p



Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Wel isorum,

ik hoop het ook dat ze Dual Core gewoon hebben vermeld omdat dit inderdaad tegenwoordig bij alle nieuwe PC's standaard wordt voorzien. wink

Toch hoop ik dat mijn Pc met 3.6 GHz het zal trekken héhé... we zien wel...
ondertussen amuseer ik me toch lekker verder met DD en later met BD... ben nog wel even "zoet" laugh


On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !
Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Ik heb het een tijd niet gevolgd .. maar ik zie dat DD 2 Ego Draconis nu in de handel verkrijgbaar is! laugh

Wie van jullie heeft DD 2 Ego Draconis reeds gekocht? (en beginnen gamen natuurlijk wink ) ?

Kocht je de "PC-versie" of de "XBOX-360 versie"? Zijn beide versies helemaal hetzelfde?

Wat zijn de ervaringen met Pc en/of XBOX?

Ik ken (nog) niets over die XBOX 360 ... speel je dat via je TV-scherm? (zoals bij een playstation)


Persoonlijk vrees ik dat mijn PC telkens weer "verouderd" zal zijn bij de steeds evoluerende Game-industrie! Daarom zit ik erover te denken om vanaf heden geen pc-games meer te kopen, maar over te stappen op die XBOX360 (of playstation??). Ik heb trouwens de laatste jaren praktisch geen pc-games meer gekocht behalve wat kleine puzzelspelletjes van 5 à 6 euro.
En pc-games lijken hoe langer hoe meer op de achtergrond te staan in dei winkels die games verkopen merk ik, XBOX360 tegenover PC...
Zelf heb ik al meermaals lastige problemen gekend met m'n pc én games... vaak installatie-problemen .. komen zulke problemen met een XBOX360 of Playstation ook voor?
Ik heb ooit vroeger eens een playstationspel gespeeld en dat was heel simpel: cd/dvd erin en beginnen spelen ... géén gedoe met installeren of wat ook voor domme windows-meldingen brrrrr ... lol

Gamige groetjes van iemand die toch wel graag DD 2 Ego draconis wil gaan ontdekken laugh


On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
old hand
Offline
old hand
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
Een X-Box (360) is vergelijkbaar met een Playstation (2/3), de X-Box is eigenlijk Microsoft's antwoord op de de succesvolle creatie van Sony (de PS dus).
Een Xbox/PS is inderdaad handiger voor de gamer met een beperkt budget, en je kan ook geen installatieproblemen hebben, maar de voorkeur voor een console of PC hangt van persoon tot persoon af.
Persoonlijk verkies ik PC-games, omdat ze in het algemeen meer aanpasbaar zijn naar eigen wensen(denk maar aan al die modding communities die bestaan).
Een console is handiger voor de gamer die graag met vrienden speelt, aangezien je dan enkel een extra controller moet inpluggen. Bij PC's zou je dan al een LAN-netwerk moeten opzetten.
Oorspronkelijk was ik een PC-gamer, ben dan een periode overgestapt op de PS 2. Dat beviel me wel, maar er kwamen meer en meer spellen uit die enkel beschikbaar waren op PC, dus ben ik weer overgestapt op PC en nu haal ik enkel nog mijn console uit als er vrienden langskomen.
Maar zoals ik al zei, het is persoonlijk voorkeur!

Je kan eventueel een console gaan huren bij Game Mania en dan ook direct Divinity 2(en misschien een paar andere games). Dan weet je direct of het je bevalt of niet!


Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Heey dank je wel isorun!

En een heel goed idee om eerst zo eens een XBOX te gaan huren! Dat ik daar niet eerder heb aan gedacht hihi smile
Vanaf waar ik werk is er op 2 minuutjes met de auto een Game Mania! Ik ben daar verleden maandag al gaan informeren naar zo'n XBOX (kopen), maar heb niets gevraagd over huren.

Het aanpassen van een game (modding) heb ik nog nooit gedaan en dat interesseert mij ook niet, zodoende is voor mij niet iets om over wakker te liggen wink

Ik hou gewoon van het genre RPG en ook wel soms strategie en ook puzzelen.
Ik speel momenteel toch nog regelmatig DD en het blijft verslavend op me inwerken LOL!
Dat is ook mijn troost: ik kan toch nog lekker DD (en BD) spelen nu ik D II Ego Draconis nog niet heb.

Waarom ik er ook over denk om zo'n game-console aan te schaffen is omdat het met die pc-spellen steeds verder evolueerd, steeds zwaardere spellen voor een pc en dus steeds weer hetzelfde: pc aanpassen na een tijd..; dat ben ik beu.
En een doorwinterde gamer ben ik zeker niet in de zin van véél gamen of veel games kopen....

En een pc-spel kan men nooit huren, maar consolespellen wel, ook een voordeel! Als ik D II kan huren (en die XBOX) en dan zou merken dat zoiets me toch niet ligt, dan is er geen grote kost verloren! Bevalt dei me heel goed, dan koop ik wel een XBOx en D II hihi.

Maar deze tid van het jaar al veel kosten gehad aan auto en eindejaar is altijd wat duurder! frown ...

En toch hé ... ik ben heel benieuwd naar D II !

Groetjes wink


On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
old hand
Offline
old hand
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
Quote
En een pc-spel kan men nooit huren, maar consolespellen wel, ook een voordeel! Als ik D II kan huren (en die XBOX) en dan zou merken dat zoiets me toch niet ligt, dan is er geen grote kost verloren! Bevalt dei me heel goed, dan koop ik wel een XBOx en D II hihi.


Anders zou het wel heel makkelijk zijn om piraterij toe te passen, gewoon even een spel gaan huren, een no-cd hack downloaden en je hebt het volledige spel tot je beschikking :p.
Hoewel ik dit eigenlijk niet mag zeggen, download ik soms spellen (illegaal) om te kijken of ze me bevallen, en als ze dat doen koop ik ze da natuurlijk ook, maar sommige spellen vond ik hun geld niet waar en op zo een momenten ben ik dan blij dat ik iets illegaal gedaan heb maar toch wel mooi 50-60 euro uitgespaard heb.
Spellen waar ik zeker van ben dat ze mij bevallen koop ik natuurlijk direct. (Dit zou het geval zijn met Divinity 2 moest mijn pc het aankunnen :p, ik was zelfs in Duitsland toen de game daar al uit was maar in Belgie nog niet, en ik heb toch wel een tijdje in een lokale game winkel vol verlangen naar de game cover staan kijken :p)

Moest je dit niet weten: als je bij Game Mania eerst een spel huurt, en het direct daarna koopt, krijg je de huurprijs terugbetaalt(dus eigenlijk betaal je dan gewoon de prijs van het spel zelf, en niets extra)
Consoles zijn ook altijd leuk om met vrienden te spelen. Een minder punt is misschien wel dat je op jouw PC-scherm speelt, en als je dan split screen gaat gebruiken, zullen de beelden al redelijk klein zijn.
Moest je later een tv hebben die wel een compatibele ingang heeft, koop dan zeker ook een (of meerdere :p) extra controllers, het is alijd plezant om eens wat mensen uit te nodigen en paar games te spelen laugh.


Joined: Mar 2003
Location: Belgium
P
member
Offline
member
P
Joined: Mar 2003
Location: Belgium
Quote

Maar deze tid van het jaar al veel kosten gehad aan auto en eindejaar is altijd wat duurder! frown ...

En toch hé ... ik ben heel benieuwd naar D II !

Groetjes wink


Je moet het positief bekijken. Het voordeel van de feestdagen is natuurlijk dat je dan die Xbox en D II gelijk op je verlanglijstje kunt zetten he. (Of je geeft D II kado aan iemand en gaat daar dan spelen wink )



Reach for the moon.
The worst that can happen is you'll fall among the stars.

Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Quote
ik was zelfs in Duitsland toen de game daar al uit was maar in Belgie nog niet, en ik heb toch wel een tijdje in een lokale game winkel vol verlangen naar de game cover staan kijken :p)


Hahaha, ik ken dat gevoel héél goed, want ik heb vandaag nog eens naar de Game Mania geweest om te gaan kijken & informeren en ik heb ook een tijdje het hoesje van D II in mijn handen gehad en meermaals bekeken, herlezen enz ... zucht ... wat had ik zin om het te kopen!

Het minder leuke nieuws is dat (ik weet niet van waar jullie zijn, ik van België) de Game Mania sinds een tijdje niks meer te huur aanbiedt! Geen console en ook geen enkele game meer, voor geen enkele soort console, niks meer!! Erg jammer, al weet ik anders wél zeker dat D II me helemaal zal bevallen! Ik heb in de Game Mania zeker een gans uur binnen geweest en zowat alle xbox (en andere ook) games overlopen en niet meteen een andere rpg-game gevonden waarvan ik meteen dacht: die wil ik meteen kopen (enkele twijfelgevallen daargelaten) , behalve dan D II haha ....

Ik zal maar al beginnen sparen voor een xbox of betere pc-onderdelen....
Ik zag ook de pc-versie liggen van D II en heb de requirements eens bekeken pfff .. dat kost me waarschijnlijk ook een nieuwe nog krachtigere videokaart, ook meer RAM-geheugen en zeer zeker een nieuwe prossessor, dual core... Op het hoesje staat "dual core 2.6 Ghz"!! Best hoog en dat zijn dan nog de minimale req. geloof ik! Ik denk er niet aan om m'n pc nog te upgraden... daarmee wacht ik liever tot ik afstap van Windows XP (dan meteen naar Windows 7 of tegen die tijd misschien alweer de opvolger daarvan??).

Met het kopen van een pc (of onderdelen) heb ik steeds het wrange gevoel:
na een maand of wat is dat "nieuwe" al helemaal niet meer zo nieuw! Het lijkt maar te blijven evolueren?? Ik kan het in ieder geval niet meer bijhouden lol!


Ik bekijk het wel positief hoor Polgara wink ...
... en eigenlijk kan ik het allemaal wél betalen, maar twijfel ik toch een beetje over deze investering ... tenslotte gaat het om een luxe-artikel ...
En toch hé ... hoe meer ik erover denk, des te liever wil ik D II wil gaan spelen ... het moet maar zo fantastisch niet zijn zo'n knap staaltje RPG!
Ik leer er ook "engels" mee (mijn talenkennis is als kind altijd al slecht geweest), want dankzij DD enzo toch beter geworden, allé, het engels dan toch laugh lol!
En TV kijk ik zelden, dus daarvan zal ik niet veel qua talenkennis bijleren.

Groetjes,
Joram


On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
old hand
Offline
old hand
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
Hmm, het is al even geleden dat ik binnen geweest ben in een Game Mania winkel, maar vorig jaar verhuurden ze in Oudenaarde nog spellen en consoles als ik het mij goed heriner.

Heeft jouw lokale Game Mania winkel een aangesloten Xbox? Je mag altijd aan de kassier vragen om een game even uit te proberen in de winkel(als ze tenminste een aangesloten Xbox 360 hebben). Dit was toch vorig jaar het geval, maar zoals eerder vermeld is het al even geleden dat ik binnen ben geweest in een Game Mania winkel.


Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Hoi,

volgens ik kon verstaan uit de verkopers z'n woorden is het verhuren inderdaad nog niet zo heel lang nietmeer van tel.
En of er een xbox aangeslotenis in de GM (Wilrijk) dat weet ik niet zeker, maar het kan best zijn en ik zal het eens vragen!
tenslotte: als ze graag een xbox en game aan me willen verkopen zullen ze er iets voor over mogen hebben héhé... want als de verkoper onvriendelijk zou doen ga ik elders wel m'n licht opsteken laugh

groetjes wink


On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
old hand
Offline
old hand
Joined: Jul 2005
Location: Belgium
Ik ben zelf ook niet helemaal tevreden over de klantendienst bij Game Mania, maar jammergenoeg is het de goedkoopste Game-winkel in mijn buurt. Extrazone biedt maar een beperkt aantal spellen aan voor een hogere prijs, en in Free Record Shop is het prijsverschil miniem waardoor het puntensysteem van gekochte games van Game Mania nog altijd goedkoper uitkomt dan een spel te gaan kopen in Free Record Shop.
Eigenlijk is dit allemaal al gedateerde info want ik denk dat het laatste spel dat ik effectief gekocht heb, The Witcher (CE) was en dat is nu toch al een goed half jaar geleden denk ik :p.
Wou gewoon even mijn bevindingen kwijt, en dus kijk eerst even goed rond in de winkels in je buurt waar ze Divinity II en de Xbox 360 goedkoopst aanbieden.


Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Dank je wel smile
Ja, ik ben zelf ook niet bepaald tevreden over GM-klantvriendelijkheid, maar goed, voorlopig is deze winkel het goedkoopste en hebben de D II in stock liggen!

Ik kijk nog wat rond en volgende week denk ik wel een aankoop te regelen laugh


On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !
Joined: Nov 2009
journeyman
Offline
journeyman
Joined: Nov 2009
Hallo Joram,

ik kan me best inleven in je verhaal. Ik heb zelf nog maar recent een Xbox 360 gekocht omdat ik het ook beu was om telkens weer problemen te hebben met systeemeisen, drivers, Windows Vista enzovoorts als het op games aankwam.
Ik kan je vertellen dat ik nog geen moment spijt heb gehad van die beslissing. Met de PC moest ik games spelen achter m'n bureau, maar met de Xbox kan ik lekker gezellig in de zetel voor de televisie zitten, veel aangenamer. De bediening is volledig draadloos dus in tegenstelling tot de Playstation 2 zal je niet moeten vrezen dat iemand over de draad zal struikelen smile

Divinity 2 heb ik toevallig GISTEREN aangeschaft en het bekoort me zeer. Vooral de humor is echt te pruimen.

Als je van RPG's houdt, kan ik je toch nog een aantal andere titels aanbevelen op de Xbox:

Fable II
Mass Effect
Oblivion
Fallout 3
Dragon Age: Origins


Experience the Witch Hunter Chronicles at https://whchronicles.wordpress.com !
Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Hoi AudioEpics,

ik heb D II en een Xbox en ben begonnen met spelen, maar zit met een probleem!

Als ik klaar ben in Farglow en ik ga terug naar Rhode dan moet ik met haar mee gaan en nadat ze heeft gesproken begint er een "laadscherm" van D II en dat blijft maar duren en duren!! Dat is niet normaal!
Ik heb D II op de harde schijf van de xbox opgeslagen. Maar zelfs dan helpt het niks! Misschien kan ik eens proberen met een nieuw spel te beginnen?
Of moet ik met de xbox Live gaan en een patch downloaden voor de xbox-versie??


En ook: heeft Edmond, de man bij de poort van Farglow, ergens een kist staan en zo ja, waar, want ik heb via mindreading een "key" gevonden van zijn kist, maar ik kan nergens vinden waar die op past! frown

Last edited by Joram; 24/11/09 01:23 PM.

On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !
Joined: Nov 2009
journeyman
Offline
journeyman
Joined: Nov 2009
Hallo,

ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb toen gewoon het spel afgesloten en mijn vorige savegame geladen en het probleem was weg. Er begon meteen een filmpje na het gesprek met Rhode en het verhaal ging verder.


Experience the Witch Hunter Chronicles at https://whchronicles.wordpress.com !
Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Hoi :),

ik had toen op dat moment in Farglow nog maar 1 savegame (ik maak er nu voor alle zekerheid meerdere aan)...

Maar ik had m'n vraag ook in het engelstalige gedeelte gezet. Iemand gaf me de raad om het gesprek met Rhode te "skippen" en ja, dan lukte het wel! (moest ik enkele keren op die "A"-button klikken van m'n controller).
Mogelijk had het ook gelukt als ik opnieuw was begonnen AudioEpics, dat is mogelijk.
Maar via het skippen ging het sneller wink en ik kon daarna toch gewoon in m'n logboek nalezen wat Rhode me allemaal te vertellen had wink en ik had het reeds enkele keren mogen aanhoren, waarna het vastliep LOL ...

Na dit probleem hab ik geen hoegenaamde bugs ofzo in het spel ondervonden, behalve even wel in de Black Boar en in the Millers house: daar raakte ik maar niet "vooruit".. enkel als ik ging rennen lukte het om me te bevrijden uit dat molenhuis of black Boar Inn, maar ik denk dat het kwam omdat ik al veeeele uren aan het spelen was (zo verslavend is D II nu al geworden aiaiai LOL!) ... en mijn pc-scherm waarschijnlijk last kreeg met het verwerken van al die beelden haha, want de xbox voelde in het geheel niet warm aan... die loopt zeer soepel! Dat denk ik omdat ik datzelfde probleem in het begin in dat molenhuis NIET voor had!

Ik heb nog geen seconde spijt van m'n aanschaf van die xbox! Het speelt voro mij veel fijner dan op de pc en ook: veel gemakkelijker te starten met D II via xbox!

Ik ben uiteindelijk bij Saturn dit alles gaan kopen! Ze hebben daar veel keuze! En D II kostte me daar ook zelfs bijna 5 euro minder dan in de Game Mania! En ook vriendelijker personeel smile. In de GM zien ze me niet meer haha... ondanks dat ik er een klantenkaart heb en al wat punten ... maar dat vind ik allemaal maar trukskes om mensen te lijmen haha!


Veel Divinity II: Ego Draconis - RPG-speel-ervaring- plezier allemaal laugh !!

Larian mag fier zijn op hun nieuwe geboren Ego Draconis - kindje ...


On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !

Moderated by  Larian_QA, Lar_q, Lynn, Macbeth 

Link Copied to Clipboard
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5