Larian Banner: Baldur's Gate Patch 9
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Hoi allen,

omdat Nederlands toch mijn moedertaal is en blijft en Larian Studios per slot van rekening :
* van België afkomstig zijn ... en ...
* fantastische spellen uitbrengen, in het bijzonder dan de Divinity serie ! Voor mij dé beste rollenspellen die ik al heb gespeeld en nog veel jaren zal blijven spelen !! Ik kan zelfs nu nog genieten van hun Divine Divinity rpg !!

In het begin stond ik wat sceptisch tegenover de gevechten waarbij je om-de-beurt een aktie mag uitvoeren(turn based dus), zoals in vele gezelschapsspellen (board games) ook het geval is. In de formidabele rpg "Divinity Original Sin Enhanced Edition (DOS EE)" is het zulk om-de-beurt-gevecht van toepassing !
Als ik nu mijn spelervaring met beide soorten vechten (om-de-beurt-gevecht tegenover allemaal tegelijk) met elkaar vergelijk dan moet ik toegeven dat het om-de-beurt-gevecht me veel meer voldoening geeft ! Eerst dacht ik dat het minder spannend zou zijn of dat de beveling minder krachtig zou zijn, dus minder in de atmosfeer van het spel zou meegezogen worden ... allemaal verkeerd ingeschat: het is minstens zo spannend en ook toffer omdat je meer gaat nadenken over je volgende "aktie"(heerlijk tactisch/strategisch!) en het nooit zal uitdraaien op een tot vervelens toe herhalend "klik-gedoe" met de computermuis (of gamepadknop-gedruk) :hihi:

Soms echter speel ik graag terug Divine Divinity(DD) of Divnity II The Dragon Knight Saga(DKS) om me eens goed te kunnen "uitleven" lol
Maar dat uitleven kan zeker ook in DOS, maar dan op een andere wijze, want ook de gevechten met de leuke effecten zoals met speciale pijlen of spreuken een vijand of de omgeving bewerken is heel tof !!
Doch genoeg nu hierover.

In de eerste plaats wil ik het vooral hebben over mijn ervaringen met/in DOS (EE) ! Af en toe zal ik het waarschijnlijk nog eens hebben over DD of DKS, zou zomaar kunnen .


Op dit moment speel ik weer vooral DOS, de Enhanced Edition: voor zover ik de vorige versie en deze nieuwe kan vergelijken: de EE is echt wel een hele mooie verbetering !! Maar ik ga er nu nog niet over uitwijden, ik zit met m'n helden nog maar net aan level 6, in en rond Cyseal.

Heb al veel met het niuewe "crafting" systeem vanalles uitgetest, erg tof gedaan en een hele herademing tov de eerste versie!! Het grappige is dat ik bij de eerste versie toen zelf in excel een systeem aan het opbouwen was met tabellen en formules ... en toen ik het "crafting" systeem in de EE voor het eerst te zien kreeg moest ik meteen aan mijn eigen gemaakte systeem denken LOL ! Net of de ontwikkelaars van Larian Studios het hebben geroken of aangevoeld dat er fans zijn die het graag op die wijze willen .... DANK U WEL aan alle bedenkers van het vernieuwe "crafting" systeem in DOS ! Een welverdiende pluim !!!

Ook de 4 moeilijkheidsgraden Explorer Mode, Classic Mode, Tactician Mode & Honour Mode is een knap bedacht nieuw element, een van de vele nieuwe elementen in de EE !! Ik speel nu in de Explorer Mode! Ik wil eerst heel het spel beleven als een groot avontuur vol verrassingen, ontdekkingen, ... alles tot in de kleinste details onderzoeken, enz .... Daarna pas ga ik ook de classic, de tactician & de honour mode uitproberen! laugh

Omdat het getal "drie" een van mijn favoriete getallen is heb ik besloten om met 3 helden dit avontuur in te gaan: 2 Source Hunters en 1 compagnon.
Mijn avontuur heeft de naam "The Exploriginals", een samenvoeging van Explorer, Original Sin en met 2 namen die ik vond onder meisjesnamen/jongensnamen uit Australië, het continent van de "ab'originals" wink ! Zij heeft de naam "Elayne" en hij "Aiden" en samen met Bairdotr vormen ze het trio "the lady, the mage & the knight (LMK), Larian Studios' spel dat ze in 2012 hebben afgezegd ermee verder te gaan (verbeter me als ik fout ben!) ... als ik er een trailer van bekijk (google even) dan lijkt het erop dat DOS nu hun langverwachte droom is geworden om ooit LMK te maken, maar dan nog veel beter en met meer middelen dan ze toen voorhanden hadden ! Dikke proficiat !

The Lady (Bairdotr, ranger/rogue type), the Mage (Elayne) & the Knight (Aiden) vormen samen zulk een trio die samen vele avonturen tegemoed gaan!
Elayne heeft Bairdotr onder haar hoede, evenals Aiden, de gehoorzame ridder (met ability "Lone Wolf").
Om de focus vooral te leggen en te houden op het verkennen (explorer mode) wens ik vooral vaardigheden (abilities & talents) te ontwikkelen waarvan ik denk dat ze voornamelijk toepasselijk of heel tof of nuttig kunnen zijn voor "verkenners" ! wink
Ik denk dan aan:
Lucky Charm, Crafting & Blacksmithing, Packmule, Man-at-arms voor de ridder Aiden. Hij moet vooral het fysiek zware werk leveren (draagt het grootste gewicht, zoals een pak-ezel)), recepten ontdekken, maken, smeden, herstellen, kratten, kisten enz openen ...
Charisma, Pet Pal, Loremaster, bartering, spreuken gebruiken, handelen & praten zijn Elayne haar favoriete bezigheden !
Bairdotr krijgt alle speciale pijlen, granaten, enz van Aiden om hen zo te helpen bij de gevechten. Ook drankjes en eten krijgt ze van Aiden, net als Elayne die krijgt. Aiden maakt allerlei recepten van hetgeen Elayne aan hem geeft als ze weer eens is gaan onder-handelen en nieuwe aankopen heeft gedaan. Het overige vind Aiden zelf tijdens hun ontdekkingstochten ....

Aiden concentreerd zich op kracht (str), Elayne op intelligentie(int) en Bairdotr op lenigheid (dexterity).
Ook "perception" is erg belangrijk voor een verkenner, vooral Elayne focust daar op, in combinatie met Charisma is dit ook erg nuttig bij een "blad/steen/schaar-mini-spel" om anderen van haar opinie te overtuigen wink !

Elayne is dol op winkeltje spelen hahaha ....
Aiden dol op experimenteren met allerhande voorwerpen en
Bairdotr is dol op de wilde natuur intrekken en pijlen of andere projectielen afvuren naar vijandelijke wezens ....

Alles bij elkaar beleef ik hiermee eigenlijk meerdere rollenspellen in één groot rollenspel !!
Een ongelooflijke toffe ervaring tot hiertoe en ik ben nog maar aan level 6 gekomen ! Ook de opdrachten (quests!) die mijn drie helden uitvoeren zijn erg belangrijk en zeker een van de grote drijfveren binnen hun verkenners-avontuur!

Tot de volgende !
Groetjes vanuit Cyseal
vanwege Elayne, Bairdotr & Aiden !
xxx

PS: reacties zijn, uiteraard, toegelaten, daarvoor is het hier ook een forum, maar voel je vrij al of niet "iets" te schrijven als respons op dit schrijven of je eigen avonturenverhaal te doen over DOS of over DD, DKS of Beyond Divinity of ....
... zolang het maar over een Divinty spel gaat is het goed wink


On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !
Joined: Apr 2005
Joram Offline OP
veteran
OP Offline
veteran
Joined: Apr 2005
Ondertussen heel wat bijgeleerd en ontqdekt tijdens het spelen van DOS (EE) !!
1) dat deze RPG super verslavend werkt: ik wil spelen en blijven spelen, ik kan er geen genoeg van krijgen ! DOS is, en dan overdrijf ik in het geheel niet, voor mij de allerbeste RPG die ik al heb gespeeld!! Super dikke merci aan heel het Larian Studios team voor deze fantastische RPG !! Ik tracht elke dag een beetje te spelen, soms maar een kwartiertje ofzo, soms ook enkele uurtjes ...

2) ondanks de kleine teleurstelling dat ik een "Backpack" niet met de Golden Grail of een "dye"(verf) kan veranderen van kleur om ze beter uit elkaar te kunnen houden bij het sorteren van items heb ik me daar bij neergelegd en heb zelf een creatieve oplossing gevonden: allerhande "containers" (crate, barrel, basket, ...) vormen nu een duidelijke "zichtbaar" verschil en zo kan ik ze uit elkaar houden en weet ik steeds meteen 'welke' container 'wat' bevat wink Kisten wegen me wat TE zwaar (50.00 weight!) om mee te sorteren in de Inventory van een held :hihi:

3) Mijn trio helden zijn nu level 13, bijna 14. Nu ca 40 Quests volbracht. Zelf ontdekken hoe ik quests moet oplossen of items al of niet kan combineren is echt tof ! Ik vind de ability "Loremaster" zeker niet onzinnig of nutteloos en is zelfs een van mijn favoriete ability !
4) O ja, ook tot de ontdekking moeten komen dat granaten en bommen meer iets zijn voor Aiden, mijn ridder type, ipv mijn ranger Bairdotr. :hihi:

Tot de volgende ! hehe


On 7th of february 2015 : I start a new adventure in the Divinity world of Original Sin,
it's a Fantastic Freaking Fabulous Funny ... it's my All Time Favorite One !

Moderated by  ForkTong, Larian_QA, Lynn, Macbeth 

Link Copied to Clipboard
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5